NvK

U19 SM

Kategori: Allmänt

Nu är vi äntligen här!

Passar på att blogga lite när Carlssons matsalar (typ världens bästa vandrarhem) bjussar på internet. Äntligen här alltså, i Gislaved efter många om och men.
Vi började vår resa på busstationen i Norsjö, därifrån rullade allt på som det ska, i alla fall ett tag. Vi tog oss till Bastuträsk, från bastuträsk och till Stockholm, dock en aning försenade. I och med förseningen missade vi vårt tåg som vi skulle ta till Alvesta, tur var det då att det gick ett till tåg lite senare. I högtalarna på nattåget upprepade de tågnummret på det som vi skulle ta istället, inte bara en utan flera gånger.
När vi kom till Stockholm pekade Tomas och vi andra klev glatt på tåget som vi trodde skulle ta oss till Alvesta. Redan efter några minuter insåg vi att vi var fel ute, det gjorde även Tomas och Patrik som faktiskt löste situationen både snabbt och bra, med hjälp av sj. Redan i Södertälje fick vi kliva av, vänta några minuter för att sen sätta oss på rätt tåg. Skönt att kunna andas ut, käka frukost och veta att vi va påväg åt rätt håll. Väl i Alvesta hade vi missat det andra tåget som skulle ta oss vidare till Hestra, vilket resulterade i en oerhört chill taxiresa hela vägen fram till Carlssons matsalar.
Precis som förra gången vi var här möttes vi av en otroligt härlig miljö. Människorna är typ dem skönaste ever och man blir helt enkelt glad, varm i själen av att vara här! Maten är även den väldigt uppskattad och idag åt vi oss mätta och belåtna på nå kött (som jag inte kommer ihåg vad det var), potatis, sås, mumsigt salladsbord och jättegod efterrätt!
Nu känner vi oss, i stort sätt som hemma och har slappat hela eftermiddagen. Ikväll vankas träning för att känna på hallen inför helgens bravader. Vi är laddade som få och har skitbra förutsättningar för att få en underbart rolig helg här i Gislaved. Bra boende, god mat och massor med volleyboll!
Hoppas ni där hemma håller alla tummar och tår, i helgen ger vi gärnet!
NU KÖR VI!
/Larsson #11

U21 i ord och bilder

Kategori: Allmänt

Så. Var ska man börja? Lättast är väl att börja i torsdags.
 Vid 22.15 på torsdagskvällen samlades ett glatt och förväntasfullt gäng på busstationen i Norsjö. Tror faktsikt att det bara var Rebecca A som var tvungen hem en snabbis för att hämta sängkläder. Men ganska fort stötte vi på ett bekymmer. När taxibilen kom och skulle plocka upp oss, för att köra oss till tåget i Bastuträsk, insåg vi att det blivit ett missförstånd så att bara 8 personer rymdes i bilen. Även om vi är ett gäng rätt små och nätta volleybollflickor skulle det omöjligt gå. Efter en snabb överläggning bestämde vi oss för att ta min (Johannas) buss. Den kan man alltid(läs oftast) lita på! Väl framme i Bastuträsk så var tåget "bara" en halvtimme försenat. Där bjöd Malina på en chokladtårta med bananfyllning som var gudomligt god, eftersom Jonna fyllde 17 år. Grattis till henne!

Resan till Stockholm gick utan problem. Tåget vidare till Katrineholm likaså. Laget njöt i fulla drag av att slippa se snödrivor åt alla håll och kanter. Här kommer några fina bilder när vi väntar på tåg buss och dylikt.. Det är tyvär inga bilder från våra matcher. Men vi är ju som sagt upptaget med annat än att ta kort då.. ;)

Malina var dock svår att fånga på bild utan att hon hade vinden i håret. Antingen känner hon en stark anknytning till Carola, eller så blåste det väldigt hårt runtom just henne..

Nåväl. Framme i Katrineholm tog vi oss till vandrarhemmet vi skulle bo på under helgen. Ohlssons tror jag det hette. Väldigt luxiöst med tanke på att vi i vanliga fall sover på luftmadrasser i ett klassrum under SM. Vi bodde fyra om fyra i rummen. Väldigt bekväma sängar var det. Men mest spännande var nog trots allt toaletten/duschen. När man först öppnade dörren kunde man tro att det endast var ett handfat och en toastol. Men tittade man lite närmare kunde man se att handfatet satt på en lös vägg. Öppnade man den väggen så trädde en dusch fram, väldigt fiffigt! Utmärkt tyckte Louise, som även fann ett väldigt bra gömställe ifall det skulle dyka upp eventuella mördare.

Efter vi lämnat packningen på vandrarhemmet gick alla utom Sofia och Erika en sväng ner på stan. Även där var det marknad i helgen, torget var fullt med stånd. Vi upptäckte dessutom att Louise inte är en tvilling. Hon är nog snarare en trilling! Snacka om lika..

När vi kände oss nöjda drog vi oss tillbaka till hallen för att äta middag. Dock så var Sara lite upprörd över att hon funnit en väska att köpa. Att Sofie dessutom hade hittat en gjorde ju knappast saken bättre. Men lite mat i magen gjorde det lite bättre.

Sofie ville visa hur man på bästa sätt drar en pose framför kameran. Detta blev resultatet..

Efter vi fått i oss mat drog vi på oss träningskläder och gick in i hallen för att köra ett lätt träningspass, känna på boll, hallen, linjer osv. Det uppstod dock lite problem, då hallen var full med småbarn som hade friidtrottsträning. Men det gick ingen nöd på oss, under timmen vi fick vänta på att få gå igång med boll körde vi lite värmning, mjukning och lätt fys. Sedan körde vi boll ikanske 45 minuter innan vi var nöjda.

Sara hade förberett en tävling dessutom. Så när vi var duschade och ätit kvällsfika satte vi oss i lagen, som bestod av de som delade rum. Tävlingen bestod av 20 frågor, baserade på låtar och olika musikalfilmer. Vi alla blev som lite chockade över att det var just den typen av tävling som Sara valt att göra, men vi lät det passera. Det vinnande laget blev rum 3, bestående av Jonna, Louise, Rebecca och jag (Johanna). Vi fick ett påskägg som vi systerligt delade på.

Förlusten blev hård för vissa. Medan Rebecca njöt av segern, visade Sofia upp en lite trumpen min, men mest tagen var nog Malina.

Då blev det äntligen lördag. Dagen vi alla väntat på. I vår grupp hade vi Södertelge, Västra Ämtervik och Vindrarp. Vi började mot Västra Ämtervik och det resulterade i 2-0. Matchen mot Vindrar likaså. Sista gruppspelsmatchen var alltså mot Södertelge. Matchen handlade om en gruppspelsseger. Dock så kom vi inte riktigt igång, vilket resulterade i förlust. Men som 2:a i gruppen var vi ändå vidare till kvartsfinal. Den spelades vid klockan sju på kvällen, så vi tog det väldigt lugnt där emellan. Åt middag och laddade.

Här har vi en bild på två extremt fokuserade coacher som scoutar inför kvartsfinalen..

Kvartsfinalen var mot Hylte. Hylte körde på hårt i början och tog en ledning på 6-0 om jag inte minns fel. Men sen kom vi igång och hakade på, de kunde dock ta hem första set med lite marginal. Andra setet tog vi över, fick flytet och rodde hem andra set. Skiljesetet blev en rysare. vi följdes åt ända till vi nått tvåsiffrigt. Där hade vi några väldigt viktiga bollar som vi tappade med ren otur. 2-1 förlusten var ett faktum och Hylte var i semifinal. Extremt tung förlust var det. Hur som haver. Vi bestämde oss för att 5:e platsen var vår. Ingen annans.

Eftersom vi då inte var i semifinal innebar det en tidig morgon. Men eftersom vi bodde på vandrarhemmet slapp vi stiga upp i ottan för att städa ur ett klassrum. Det var väldigt uppskattat. Väl vid frukosten gjorde vi en liten upptäckt. Inom den lilla och oskyldiga tösen Malina fann vi en potentiell gangstaah. Blåmärket på knogen från ett eventuellt bråk talar sitt tydliga språk..

Första matchen på söndagen mötte vi Vallentuna. Sist vi mötte dem var vid förra årets SM, i Bronsmatchen, då vi vann. Dom skulle absolut inte få ta oss idag. Vi hade förlorat nog. Matchen var rätt tight, men vi var nog snäppet vassare, så vi vann med 2-1. Sen var det dags för lunch. Pären och köttbullar med brunsås. Men vi renodlade norrlandstjejer letade febrilt efter lingonsylten. Till slut fann vi den. I KETCHUPPUMPEN!

Då var vi framme vid sista matchen för detta SM. Matchen om 5:e platsen. Motståndet var vår gruppsegrare, Södertelge. Vi ville absolut inte upprepa matchen mot dem från lördagen. Sagt och gjort. Södertelge bjöd på bra motstånd även idag. Men vi var mer skärpt och fokuserade. 2-1 blev det i protokollet, och vi är 5:e bästa ungdomslaget i Sverige. Topp 5 är inte illa pinkat tjejer! Mycket bra jobbat!

Coacherna Sara och Sofie hade dessutom ett eget litet pris att dela ut. Nu fick jag inte med hela motiveringen, men den gick något i stilen med att spelaren hade genomfört att mycket bra och stabilt SM. (Det var det jag kunde tyda ur några väldigt osammanhängande meningar som Sofie och Sara fick ur sig) Priset, som även här var ett påskägg, gick till Jonna Nilsson! Bra spelat!

Våra coacher tyckte dessutom att hela laget gjort en så pass bra helg att vi förtjänade en glass. Så på centralen fick vi var sin glass. Emelie och Erika tycktes dock ha lite problem med sina Calippo Shots. Förpackningen var inte lika kul som cool.. Men dom var inte bittra för de!

För att summera helgen nere i Katrineholm, så är jag så glad och imponerad över hela laget och vår insats. Som Sara sa innan vi skiljdes åt på busstationen på måndagsmorgonen; vi har visat att vi definitivt hör hemma i topp 5 i Sverige. Vi höll på att ta Hylte i kvarten, som sedan slutade på en bronsplats. Inställningen och viljan finns där, och då blir det riktigt roligt att spela för alla.

Så. Det tog nästan bara 2 timmar att skriva detta inlägget. Kanske var det bra det, har jag fått bearbeta sorgen över att detta var mitt sista ungdoms-SM. Nu önskar vi U19-laget lycka till. De åker ner till Gislaved om två veckor för att spela U19-SM. Kört så det ryker där nere tjejer!